Samenwerking
Maggi en Resto VanHarte werken samen in de Week tegen Eenzaamheid
Maggi is deelnemer aan de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Tijdens de Week tegen Eenzaamheid in 2019 hebben Maggi en Resto VanHarte jong en oud uitgenodigd om aan te schuiven bij Resto-buurtrestaurants. Hier konden zij met elkaar genieten van een soepdiner. Chantalle Grootscholten van Nestlé, het bedrijf achter Maggi, vertelt over de samenwerking tussen beide partijen.
Waarom kozen jullie voor de Week tegen Eenzaamheid met de activiteit?
“Er is echt veel aandacht voor het thema tijdens de Week tegen Eenzaamheid. Een goed moment om je betrokkenheid te laten zien. Als merk vinden we het heel belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. We kwamen uit op eenzaamheid door Maggi’s missie: verbinden van mensen door middel van een smakelijke avondmaaltijd. Het bedrijf is ontstaan uit deze missie, toen ondervoeding een groot probleem was. In Nederland zetten we ons al 125 jaar in voor deze missie. En soep is daarin voor ons een belangrijk product, dus soepdiners.”
Wat betekenden de soepdiners voor Maggi?
“De soepdiners stonden in het teken van in contact komen en met elkaar in gesprek gaan. Daarvoor hadden we onder andere speciale gesprekskaartjes. We merkten dat zo’n activiteit mensen die komen eten goed doet, maar ook onze organisatie. Collega’s kregen de mogelijkheid als vrijwilliger hun steentje bij te dragen: meehelpen met koken, uitserveren en met de gasten in gesprek gaan. Vanuit de hele organisatie is enthousiast gereageerd. Alle vrijwilligersplekken waren binnen een paar uur gevuld. Hier zijn we enorm trots op.”
“Daarnaast hebben we duizend Maggi-soeppakketten beschikbaar gesteld. Consumenten konden deze online aanvragen voor een bijzonder moment met iemand die wat extra aandacht verdiende. Dezelfde dag waren we al door onze voorraad heen.”
Hoe kwam het tot samenwerken met Resto VanHarte?
“Door deelname aan de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid zijn we vrij snel in contact gekomen met Resto VanHarte. Gezien onze overeenkomende missie – mensen verbinden door ze samen aan tafel te laten genieten van een smakelijke avondmaaltijd – was dit de start van een voor ons heel logische samenwerking.”
Door deelname aan de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid zijn we vrij snel in contact gekomen met Resto VanHarte. Gezien onze overeenkomende missie was dit de start van een voor ons heel logische samenwerking.
Op dit moment loopt een tweede actie waarin Maggi en Resto VanHarte samenwerken: ‘Ik kook VanHarte voor jou’.
“Waar veel mensen via Resto VanHarte contact hadden met buurtgenoten in de buurtrestaurants, konden zij elkaar daar sinds de sluiting van de horeca niet meer ontmoeten. Daarom zijn we als partners tegen eenzaamheid om de – digitale – tafel gaan zitten en hebben we het initiatief ‘Ik kook VanHarte voor jou’ gestart. Met het ‘Ik kook VanHarte voor jou’-kaartje kan iedereen die wil helpen aan thuiszittende mensen in de buurt laten weten dat ze een extra portie maken. Door het kaartje online te delen via de (buurt)-groepsapp, voor het raam te plaatsen of het bij iemand in de buurt door de brievenbus te doen. Buurtgenoten kunnen vervolgens contact zoeken. Het kaartje hebben we onder andere als advertentie in de landelijke kranten geplaatst. Mensen kunnen zich ook aanmelden op www.ikkookvanhartevoorjou.nl, waarna er een match wordt gemaakt met een Resto VanHarte-gast in de buurt. Zo stimuleren we mensen om juist nu bij te dragen aan het tegengaan van eenzaamheid met een lekkere maaltijd en een praatje.”
Zijn er al plannen voor de toekomst?
“We zijn blij met wat er tot nu toe is gecreëerd en er zijn verkennende gesprekken over hoe we dit jaar invulling geven aan de Week tegen Eenzaamheid en de samenwerking met Resto VanHarte kunnen verduurzamen.”
Bekijk de sfeerimpressie van Maggi’s Week tegen Eenzaamheid 2019.
Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid
Resto VanHarte en Maggi zijn deelnemers van de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid. Wat doet de Nationale Coalitie tegen Eenzaamheid?