Maassluis

Maassluis zet methodiek citymarketing in tegen eenzaamheid

Wendy Hofman is projectleider Samen zijn wij Maassluis en was voorheen lange tijd citymarketeer: “Ik pas nadrukkelijk elementen uit de citymarketing toe in de aanpak tegen eenzaamheid. Dat werkt goed. Het zorgt voor zichtbaarheid en dat is precies wat dit onderwerp nodig heeft.”

Samen zijn wij Maassluis

In Maassluis is de aanpak van eenzaamheid geborgd in het programma Samen zijn wij Maassluis. Wendy: “Deze naam, een pay-off eigenlijk, geeft een bepaald gevoel en het geeft aan waar we voor staan. Namelijk, we doen dit met elkaar en voor elkaar. Want eenzaamheid is iets van ons allemaal en iedereen kan een rol spelen in het tegengaan ervan. De pay-off is meteen een voorbeeld van hoe we het maatschappelijke thema eenzaamheid verbinden met andere terreinen, zoals wijkintegratie, cultuur en sport.”

Eenzaamheid is iets van ons allemaal en iedereen kan een rol spelen in het tegengaan ervan.

Mensen verbinden

Wendy vervolgt: “Bij de inrichting van het online platform samenzijnwijmaassluis.nl hebben we goed nagedacht over de klantreis. Oftewel wie zijn onze doelgroepen, hoe gaan zij het platform gebruiken en waarom. Pas daarna hebben we het gebouwd. Onze doelgroepen gebruiken het platform nu regelmatig en ze zijn enthousiast. Precies wat je wil als je mensen met elkaar in verbinding wil brengen.”

Online ontmoetingsplek

Samenzijnwijmaassluis.nl is een online ontmoetingsplek voor inwoners, organisaties en verenigingen en komt voort uit de behoeften van inwoners. Zij wilden graag een online platform waar ze gemakkelijk, op één plek informatie kunnen vinden over activiteiten. En waar ze elkaar kunnen ontmoeten. Zeker nu in coronatijd is het platform waardevol.

Naast een agenda is er een sociale kaart met informatie over de aangesloten organisaties en verenigingen. En Maassluizers kunnen er een profiel aanmaken, en hulp vragen en bieden. “Er zijn al heel wat profielen aangemaakt en de eerste successen zijn behaald! Een inwoner hielp een jong gezin uit de brand door een laminaatvloer te leggen. En de eigenaresse van een B&B bracht een verrassingstas naar een inwoner als steuntje in de rug”, vertelt Wendy trots.

Bewustwording creëren

Het online platform is slechts een van de kanalen die Maassluis inzet om het programma Samen zijn we Maassluis onder de aandacht te brengen. Wendy: “We gebruiken ook social media, persberichten, flyers en artikelen in huis-aan-huisbladen. We zetten dus een bewustwordingscampagne in om iedereen in Maassluis te informeren over eenzaamheid en te stimuleren om in actie te komen. Net als de pay-off en het online platform is dit een element uit de citymarketing.”

Ondernemers sluiten aan

De gemeente Maassluis sloot zich begin 2020 aan bij het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. Ook maatschappelijke organisaties zijn sindsdien betrokken. Nu – ruim een jaar later – sluiten ondernemers, culturele partijen, sportverenigingen en kerken zich aan. Denk aan horeca, detailhandel, theater, bibliotheek, historische verenigingen en maritieme partijen. Wendy besluit: “We gaan meer en meer gezamenlijk de strijd aan tegen eenzaamheid. Samen zorgen we voor verbinding en ontmoeting in Maassluis.”

Meer informatie