Een betrokken werkgever zijn
Goed werkgeverschap laat je onder andere zien door de betrokkenheid van je medewerkers te versterken. Dat kun je doen door ze tijd en ruimte te geven zich als vrijwilliger in te zetten voor een goed doel zoals het tegengaan van eenzaamheid. Ook kun je eenzaamheid bespreekbaar maken binnen de organisatie en activiteiten en intern trainingen hierover organiseren.
Hoe doe je dit?
Als hulpmiddelen bieden we hier een handreiking gericht op het welzijn van de eigen medewerkers. Daarna twee toolkits van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV) gericht op vrijwilligerswerk.
Handreiking Aan de slag met eenzaamheid op de werkvloer
- Download de handreiking hier. De handreiking is geschreven door dr. Eric Schoenmakers in opdracht van het ministerie van VWS en bevat adviezen als:
- Maak ontmoeting onderdeel van het ‘onboardingprogramma’ voor nieuwe medewerkers.
- Stel met flexibele werktijden medewerkers beter in staat de relaties op het werk én thuis in balans te houden.
- Maak het onderwerp bespreekbaar tussen leidinggevenden en medewerkers, zeker rond ‘life events’
- Overweeg om leidinggevenden te trainen in het signaleren van eenzame gevoelens bij medewerkers, hierover in gesprek te gaan en handvatten te bieden.
Medewerkersvrijwilligerswerk
- Geef je medewerkers een aantal uren per maand in werktijd de mogelijkheid om maatschappelijk actief te zijn. Bijvoorbeeld door vrijwilligerswerk uit te voeren. Zie voor meer informatie deze twee handige tools van het NOV:
- Strategische toolkit: voor opzetten strategisch beleid.
- Praktische toolkit: om direct te starten met medewerkers-vrijwilligerswerk.
Nodig
- Intrinsiek gemotiveerde werkgevers en leidinggevenden
- Gerichte communicatie
Voordeel
Je medewerkers verruimen hun blik op de maatschappij en vergroten daarmee hun competenties. Ook zorgen medewerkers die minder eenzaam zijn voor betere werkresultaten.
Tip
- Communiceer breed over je ‘bedrijfsresultaten’ op het gebied van eenzaamheid en laat je medewerkers trots over hun vrijwilligerswerk vertellen. Denk hierbij aan het plaatsen van een filmpje of blog via je eigen communicatiekanalen.