Campagne voeren

Je wil mensen informeren over wat eenzaamheid is en inwoners activeren er iets tegen te doen. Vanuit Eén tegen eenzaamheid zijn er materialen beschikbaar. En je kunt hier natuurlijk zelf ook creatief in zijn. Zoals verschillende voorbeelden van gemeenten op deze pagina laten zien!

Op deze pagina vind je:

  • stappen van een communicatiestrategie;
  • voorbeelden van campagnes;
  • en materialen en andere tips om je te inspireren bij het inrichten van je communicatie.

Doelgroep

Twee belangrijke doelgroepen van de communicatie bij een lokale aanpak eenzaamheid zijn inwoners en stakeholders.

Inwoners wil je bijvoorbeeld bewust maken van het onderwerp en hen aan zetten in actie te komen. Dat kan onder meer met een publiekscampagne, maar ook het hele jaar door met artikelen in lokale media of flyers bij bibliotheken, om maar wat te noemen.

Daarnaast voer je mogelijk stakeholdercommunicatie naar betrokken organisaties, professionals en ondernemers.

Campagnebeeld van Eén tegen eenzaamheid
Beeld: Ministerie van VWS

Aansluiten bij landelijke momenten

Op een aantal momenten in het jaar staat eenzaamheid landelijk in de aandacht. Het is slim aan te sluiten bij die momenten. Vul de landelijke communicatie aan met lokale en eigen media-inzet, waarin je het lokale aanbod of een ervaringsverhaal van een inwoner onder de aandacht brengt. Die momenten zijn:

Communicatiestrategie

Een goede communicatiestrategie geeft enerzijds richting voor de langere termijn en biedt anderzijds de flexibiliteit om mee te bewegen met ontwikkelingen en in te spelen op eventuele nieuwe initiatieven. Een mooi voorbeeld van een communicatiestrategie vinden we in de Uitvoeringsagenda eenzaamheid 2024 – 2030 van de gemeente Hilversum.

Stappenplan

Uit de Hilversumse communicatiestrategie zijn de volgende stappen gekomen.  We vullen dit aan met voorbeelden van communicatieacties uit andere gemeenten:

Lokale context

De lokale aanpak verschilt per gemeente. Zoek naar een strategie die bij jouw aanpak past. Die kan bijvoorbeeld ook gericht zijn op specifieke doelgroepen. Of misschien sluit je juist aan bij communicatie die al loopt over een aanverwant onderwerp. Of kies je ervoor om niet zelf, maar lokale organisaties te laten communiceren en de campagne te laten voeren.

Hoe noem je de aanpak?

Bedenk vanuit welke naam je gaat communiceren over je eenzaamheidsaanpak. Een voor de doelgroep aansprekende naam heeft mogelijk niet de term ‘eenzaamheid’ in zich zoals Meedoen in Zeist, Kom erbij in Kampen, Je bent niet alleen in Dordrecht of Ridderkerkers kijken naar elkaar om.

Inspirerende verhalen

Bord van Buurtattentie
Beeld: ©Welzijn Molenlanden / Welzijn Molenlanden

Buurtattentie

De gemeente Molenlanden ontwikkelde in 2021 bordjes met daarop ‘buurtattentie’. Hiermee stimuleert de gemeente inwoners meer naar elkaar om te kijken. De gemeente koos voor deze aanpak, omdat de straatbordjes structureel zichtbaar zijn. Ook is voor inwoners het aanvragen van zo'n bordje voor je straat een laagdrempelige manier om een steentje bij te dragen.

Een notitiebord van de Steljevoor-campagne
Beeld: Ministerie van VWS

Steljevoor

De afgelopen jaren kon je tijdens de Week tegen Eenzaamheid op stations de Steljevoor-campagne tegenkomen. Onder meer in Utrecht, Breda en Helmond. Reizigers kregen 2 kopjes koffie; de ene voor zichzelf en de ander om weg te geven en zo even contact met iemand te maken. Steljevoor is een initiatief van NS en ProRail. Zij stelden het concept tegen een vergoeding voor materialen en de begeleiding door een communicatiebureau beschikbaar aan gemeenten. Een mooi voorbeeld van samenwerking. In 2024 hielden de vervoersbedrijven de campagne met Stichting Join Us en kregen reizigers 2 'hoi' buttons en konden ze een wens schrijven op een kaartje.

Communicatiemiddelen

Meer weten?

Neem contact op met het programmateam via eenzaamheid@minvws.nl.